Usvajanje Sistema menadžmenta kvalitetom jeste strateška odluka organizacije koja može da pomogne da se poboljšaju njene ukupne performanse i da pruži čvrstu osnovu za održivi razvoj.
Prvi korak ka implementaciji Sistema menadžmenta kvalitetom je osnovna obuka rukovodstva o zahtevima ISO 9001:2015 – Sistem menadžmenta kvalitetom.
Drugi korak je definisanje organizacione strukture, Misije, Vizije i Politike organizacije.
Treći korak je izrada Poslovnika kvaliteta i dokumentovanih informacija koje su neophodne za funkcionisanje Sistema menadžmenta kvalitetom, koje će povećati efikasnost u radu, a samim tim i uticati na smanjenje troškova.
Koristi za organizaciju od primenjivanja Sistema menadžmenta kvalitetom su:
- Sposobnost da obezbeđuje proizvode i usluge koji ispunjavaju zahteve korisnika – što utiče na povećano poverenje korisnika;
- Sposobnost da obezbeđuje proizvode i usluge koji ispunjavaju zahteve primenljivih zakona i propisa – što utiče na povećano poverenje korisnika, kao i svih zainteresovanih strana (zaposlenih, lokalnog i šireg okruženja);
- Podsticanje prilika za povećanje zadovoljstva korisnika;
- Sposobnost pokazivanja usaglašenosti sa specificiranim zahtevima Sistema menadžmenta kvalitetom, što pokazuje spremnost organizacije za dobijanje sertifikata o usklađenosti sa zahtevima standarda ISO 9001:2015 od strane ovlašćene sertifikacione kuće – što utiče na jačanje konkurentnosti preduzeća na tržištu.
Uvođenjem Sistema menadžmenta kvalitetom se ispunjavaju relevantni Principi menadžmenta kvalitetom:
- usredsređenost na korisnika (ispunjavanje zahteva i bavljenje budućim potrebama i očekivanjima korisnika predstavlja izazov organizacije u sve dinamičnijem i kompleksnijem okruženju);
- liderstvo (jasna podela ovlašćenja kroz definisanje organizacione strukture organizacije);
- angažovanje ljudi (jasna podela odgovornosti kroz definisanje organizacione strukture organizacije);
- procesni pristup (razumevanje međusobno povezanih procesa kao integralnog sistema, i upravljanje njima doprinosi efektivnosti i efikasnosti oragnizacije u ostvarivanju njenih predviđenih rezultata);
- donošenje odluke na osnovu činjenica (povećana efektivnost poslovanja preduzeća);
- poboljšanje (korekcije zasnovane na vrednovanju podataka i informacija);
- menadžment međusobnim odnosima (povećanje efikasnosti u radu, a samim tim i smanjenje troškova).
Veselin Marić
Koordinator sistema menadžmenta kvalitetom ISO 9001, u firmi „Fiat automobili Srbija“
Specijalista za QMS, EMS i HSE, u norveškoj kompaniji „RAPP“.